کوچینگ و منتورینگ

کوچینگ و منتورینگ از واژه های پرتکرار در مباحث مربوط به کسب و کار و مشاوره کسب و کار هستند. در این مقاله در مورد کوچینگ (Coaching) و منتورینگ (Mentoring) به صورت کامل صحبت می‌کنیم. این دو واژه در زبان فارسی هردو به معنی مربی به کار برده می‌شوند؛ بنابراین اغلب به جای هم استفاده می‌شوند و تفاوت آن‌ها نادیده گرفته می‌شود. با ما همراه باشید.

کوچینگ و منتورینگ چیست؟-abbasemami.ir-کوچینگ با عباس امامی

تعریف کوچینگ و منتورینگ

در ادامه مقاله به تعریف کوچینگ، منتورینگ،کوچ، منتور و … می‌پردازیم.

کوچینگ(مربیگری) چیست؟

اطلاع از اینکه کوچینگ چیست اولین قدم برای پیشرفت و حل مشکلات در کسب و کار است. کوچینگ فرآیندی است که در طی آن با تمرکز بر زمان حال و عملکرد فعلی افراد، مسیر درست مشخص شده و کارکرد افراد از آنچه که هست، بهتر می شود. در واقع می‌توان گفت که کوچینگ به این اصل پایدار است که هر فردی در مسیر کسب و کار خود، بهتر از دیگران از نقاط مثبت و منفی و مشکلات موجود، با خبر است. این به معنای این است که فرد می‌تواند خودش مشکلات را بیان کرده و با پرسش های کوچ، مسیر درست و راه حل مشکلات را پیدا کند.

در کوچینگ یا مربیگری هیچ آموزشی به طور مستقیم به شما داده نمی شود و کوچ به جای اینکه لقمه آماده را در دهان شما بگذارد، لقمه گرفتن را آموزش می دهد. شاید برای شما هم جالب باشد اما کوچینگ تمرکز خود را بر افزایش خودآگاهی شما می گذارد. این کار نتیجه بهتری نسبت به راهنمایی کردن و ارائه رهنمود به افراد دارد. تاثیرات کوچینگ به دلیل اینکه توسط خود شما کسب می شود، ماندگارتر است و خلاقیت و تسلط شما بر بخش های مختلف را افزایش می دهد.

کوچینگ و منتورینگ چیست؟-abbasemami.ir-تفاوت کوچینگ با منتورینگ

منتورینگ چیست؟

همانطور که گفتیم در بیشتر مواقع واژه کوچینگ و منتورینگ به جای هم به کار می روند اما این دو عبارت اگرچه هر دو باعث پیشرفت و بهبود عملکرد شما می شوند اما تفاوت هایی با هم دارند. منتورینگ رابطه ای دو طرفه بین منتور و مِنتی است که فردی با دانش، آگاهی و تجربه بیشتر در کنار فرد کم تجربه قرار می‌ گیرد. منتور با پشتیبانی و راهکارهای خود، مِنتی را به سمت توسعه و پیشرفت در کسب و کار سوق می دهد. منتورینگ می تواند به صورت های مختلفی انجام شود اما ماهیت آن در هر مدلی که باشد، ثابت است. اگر شما هم به توسعه در کسب و کار خود نیاز دارید پس از منتورینگ غافل نشوید.

در واقع منتورینگ (استاد – شاگردی) فرآیندی بلندمدت است که در آن شخص کم‌تجربه‌تر در کنار شخص باتجربه‌تر (منتور) قرار می‌گیرد تا مهارت‌های خود را در یک زمینه ی خاص بالا ببرد.

کوچ کیست؟

بررسی کردیم که کوچینگ چیست اما اکنون مسئله این است که کوچ کیست . کوچ(coach) شخصی است که به شما کمک می کند تا به سطحی از آگاهی برای کشف و حل مشکلات خود در کسب و کار برسید. این فرد اصلا شما را نصیحت نمی کند و قصد هیچ سرزنش یا پند و اندرزی ندارد و تنها با گوش دادن و سوال پرسیدن، به شما کمک می کند تا پازل ذهن خود را درست بچینید.

اگر ذهن بهم ریخته ای دارید و در ابتدا یا در مسیر کسب و کار خود به پیچیدگی هایی رسیده اید، کوچینگ چاره کار شما است. کوچ بین آنچه هستید و آن چیزی که می خواهید باشید، از طریق افزایش آگاهی، پلی ایجاد می کند. این پل همان چیزی است که به ذهن شما نظم داده و نقشه راه را نشان می دهد.

نکات مهم کوچینگ

۱- کوچینگ مکالمه ای است که منجر به یادگیری می شود.

۲- اطلاع از این موضوع که کوچینگ چیست به افراد کمک می کند تا فرصت هایی برای بهبود کسب و کار خود داشته باشند.

۳- کوچینگ توسعه و حل مسائل مختلف را از طریق افزایش خودآگاهی، امکان پذیر می نماید.

۴- کوچینگ با ابزارهای در دسترس، منجر به افزایش یادگیری و بهبود خلاقیت فرد می شود.

۵- کوچینگ هیچ چیزی را به شما تحمیل نمی کند بلکه منجر به تفکر بیشتر می شود.

منتور کیست؟

برای توسعه و پیشرفت کسب و کار باید بدانید کوچینگ چیست و منتورینگ چگونه انجام می شود. اگر شما می خواهید در کارتان موفق تر شوید، مهارت جدیدی یاد بگیرید، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و برای پیشرفت شغلی خود تصمیمات بهتری بگیرید، باید با یک منتور(mentor) در ارتباط باشید. منتور برای درک و شناخت تمام چالش ها و مسائل شغلی و ذهنی شما زمان می گذارد و با توجه به اطلاعات کسب شده و تجربه خودش، راهکارهایی به شما می دهد تا شما را به سمت اهدافتان هدایت کند.

نکات مهم منتورینگ

۱- منتورینگ رابطه محور است و بر این اساس پایدار است.

۲- منتورینگ برای توسعه هر بخش از کسب و کار به کار می رود.

۳- در منتورینگ ارتباط منتور یا منتی می تواند طولانی مدت باشد.

۴- در منتورینگ دانش و تخصص منتور بسیار با اهمیت است.

تفاوت کوچینگ و منتورینگ

کوچینگ و منتورینگ از جنبه‌های زیادی با هم تفاوت دارند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

1.کوچینگ یک رابطه کوتاه مدت و معمولا بین شش ماه تا یک سال است. اما منتورینگ معمولا طولانی مدت و بین یک تا دو سال است.

2.کوچینگ مبتنی بر عملکرد است در حالی که منتورینگ مبتنی بر توسعه است. اهداف منتورینگ اغلب فراتر از توسعه شغلی است.

3.کوچینگ ساختارمند است اما منتورینگ اغلب غیر رسمی و مبتنی بر نیاز شاگرد است.

4.خروجی کوچینگ معمولا مشخص و قابل اندازه گیری است اما در منتورینگ اغلب خروجی، کیفی است که در رفتار فرد قابل مشاهده است.

تفاوت کوچینگ و منتورینگ-abbasemami.ir-کوچینگ(coaching)

خدمات کوچینگ و منتورینگ ما

همانطور که گفتیم کوچینگ و منتورینگ در بخش های مختلفی از کسب و کار لازم هستند و عدم بهره مندی از آنها موجب حل نشدن مشکلات، پیچیدگی مسائل، عدم پیشرفت کسب و کار و نا امیدی در فرآیند توسعه می شود. با توجه به این مسائل، اهمیت کوچینگ و منتورینگ بر کسی پوشیده نیست. ما خدمات کوچینگ و منتورینگ را به شما عزیزان به گونه ای ارائه می دهیم که نتیجه آن در بخش های مختلف کسب و کار شما ملموس باشد.

بهره مندی از تیم متخصص کوچینگ و منتورینگ که دانش و تخصص لازم را در این زمینه دارند موجب می شود که شما با خیالی آسوده، کسب و کار خود را ارتقا دهید. قطعا برای کوچینگ و منتورینگ در کنار دانش و تخصص، تجربه حرف اول را می زند و سابقه درخشان تیم عباس امامی، بیانگر تجربه ای است که پس از سال ها فعالیت در این زمینه به دست آمده است.

 

مطالعه بیشتر: کوچینگ و منتورینگ از سایت ویرگول