داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple

برند اپل یک برند نام آشنا در زمینه عرضه محصولات دیجیتال است که همه آن را با لوگو خاصی که دارد می شناسند. نام استیو جابز همیشه و در همه جا در کنار نام اپل می درخشد. این کمپانی به تولید محصولات با کیفیت در کل دنیا معروف است و افراد زیادی، رویای استفاده از محصولات اپل را دارند. در این مطلب، داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple را بررسی می کنیم. اگر شما هم می خواهید بدانید که اپل چگونه به جایگاه فعلی خود رسیده است، با ما همراه باشید.

داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple: آشنایی بنیانگذاران اپل

در سال ۱۹۷۱ میلادی استیو جابز و استیو وزنیاک از طریق دوست مشترکی به نام بیل فرناندز با یکدیگر ملاقات کردند. اولین ملاقات آنها در Atari arcade game صورت گرفت که جابز کارمند همین مکان و وزنیاک کارمند شرکت HP بود. ملاقات و دوستی این دو فرد منجر به طراحی یک بلوباکس شد که تماس های راه دور را به طور رایگان برقرار می نمود.

 پس از آن هر دو استیو به فکر طراحی یک نوع کامپیوتر جدید بودند تا همه افراد جامعه بتوانند از آن استفاده کنند. داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple به آنجا رسید که در سال ۱۹۷۵ وزنیاک و جابز در یک باشگاه کامپیوتر حضور یافتند. با دیدن جزئیات بسیاری در کامپیوترها، ایده تولید کامپیوتر جدیدی به ذهن وزنیاک رسید.

داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple: تاسیس اپل

وزنیاک، جابز و رونالد وین که مانند داور بین دو استیو بود، تمام سرمایه خود را روی هم گذاشتند تا اولین کامپیوتر مجهز به تایپ رایتر، تولید شود. وزنیاک این کامپیوتر را به گونه ای طراحی کرد که دستگاهی مانند کیبورد به آن وصل شود. این اولین کامپیوتر مجهز به تایپ رایتر بود و در دنیای کامپیوترها تحولی نو ایجاد کرد. بدین شکل اولین تولید شرکت اپل در سال ۱۹۷۶ انجام شد و این کامپیوتر Apple I نام گرفت.

داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple: علت نام گذاری اپل

هر کسب و کار و برندی باید نام مناسبی داشته باشد. امروزه انتخاب نام برند با راهنمایی مشاور کسب و کار و سایر افراد انجام می شود. در آن زمان وزنیاک و جابز، روزهای زیادی برای انتخاب اسم برند خود به تحقیق و جست و جو پرداختند و در نهایت نام اپل را برگزیدند. طبق گفته وزنیاک علت انتخاب این نام، علاقه استیو جابز به سیب بوده زیرا جابز مدتی در مزرعه سیب مشغول به کار بوده است.

تعبیر دیگری نیز وجود دارد که علت انتخاب نام اپل، داستان نیوتن است و چون سیب به عنوان نماد دانش و آگاهی شناخته می شود، این نام انتخاب شده است. هر یک از این موارد می تواند به عنوان داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple شناخته شود. نام اپل با حرف A شروع می شود و چون اولین حرف زبان انگلیسی می باشد برای هر کیبوردی آشناترین حرف است.

داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple: انتخاب لوگو اپل

لوگو از مهم ترین بخش های کسب و کار و برندسازی است و باید توسط افراد متخصص انجام شود. لوگو شرکت اپل، توسط راب جان اف طراحی شده است. این لوگو به صورت سیبی گاز زده می باشد و ذهن بسیاری از مخاطبان را به خود مشغول کرده است. بعضی از افراد علت طراحی این لوگو را گاز زدن سیب توسط آدم و حوا می دانند. بعضی نیز می گویند که علت طراحی این لوگو، مرگ آلن تورینگ بر اثر گاز زدن به سیب سمی می باشد.

آلن تورینگ پدر هوش مصنوعی و دانشمند کامپیوتر بود که به هک و بازگشایی کدها می پرداخت. او با خوردن یک سیب سمی، جان خود را از دست داد و پس از مرگش سیب گاز زده در کنار جسدش پیدا شد. طراح لوگو شرکت اپل، مرگ آلن تورینگ را در لوگو طراحی شده بی تاثیر نمی داند.

داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple: فروش Apple I، Apple II و Apple III

در ادامه داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple کامپیوترهای Apple I توسط وزنیاک تولید می شدند و در فروشگاه بایت به فروش می رسیدند. این کامپیوترها سود خوبی را به وزنیاک و جابز می رساندند و جابز برای گسترش شرکت، به فکر پیدا کردن سرمایه گذار افتاد. مایک مارکولا با سرمایه گذاری در کمپانی اپل، یک سوم سهام شرکت اپل را به دست آورد. بدین ترتیب در سال ۱۹۷۷ شرکت اپل به شکل جدیدی تاسیس شد.

مدتی بعد کامپیوتر اپل II طراحی و در بازار عرضه شد. این موضوع باعث گسترش و ارتقای کسب و کار جابز و دوستانش شد. این کامپیوترها فروش بسیار خوبی داشتند؛ زیرا با گرافیک رنگی و فضای ذخیره سازی در بازار عرضه می شدند. نسخه های جدید این کامپیوترها با حافظه بیشتری تولید شدند و در سال ۱۹۷۹ اولین کامپیوترها با قابلیت دسکتاپ در سطح بالایی ساخته شدند. پس از اپل II نوبت به تولید اپل III رسید. این کامپیوترها به دلیل نداشتن فن خنک کننده، با مشکلاتی روبرو شدند و صدها کامپیوتر اپل III به شرکت مرجوع شدند.

داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple: فعالیت های برند اپل

برای اطلاع از فعالیت های برند اپل با داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple همراه باشید. در ادامه اپل با شرکت زیراکس همکاری کرده و اولین کامپیوتر اپل با موس سه دکمه ای وارد بازار شد.  پس از آن مکینتاش و لیزا برای تبدیل موس سه دکمه ای به یک دکمه ای تلاش کردند اما قیمت این نوع موس گران بود و تولید آن با شکست روبرو شد.

در سال ۱۹۸۵ با رأی کارمندان شرکت اپل، جابز مجبور به ترک این کمپانی شد. پس از رفتن جابز، اپل با چالش های زیادی روبرو شد و به اقداماتی مانند تولید خط پوشاک اپل پرداخت که به شکست انجامید. در سال ۱۹۹۷ جابز مجددا به اپل بازگشت و مدیریت کارهای این کمپانی را به دست گرفت.

کامپیوتر آی مک، آی پد، گوشی های آیفون، تبلت، تلویزیون، ساعت هوشمند، لپ تاپ و ایرپاد از جمله تولیدات کمپانی اپل می باشد. کیفیت محصولات اپل در همه جای جهان زبانزد است و فناوری به کار رفته در این محصولات کاملا منحصر به فرد می باشد. استیو جابز در سال ۲۰۱۱ بر اثر بیماری درگذشت اما هنوز نام اپل با یاد او زنده است.

جمع بندی

اپل یکی از برندهای محبوب و پرطرفدار در عرصه تکنولوژی است و از تمامی غول های تکنولوژی و فناوری، چند پله بالاتر می باشد. در داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple شکست های زیادی اتفاق افتاده است و باعث هدر دادن مقادیر زیادی از سرمایه مدیران شده است.

چیزی که اکنون اهمیت دارد، نوآوری و تکنولوژی بی نظیر محصولات اپل است که آن را بر سر زبان ها انداخته است. اپل از یک ایده کوچک کار خود را شروع نمود و اکنون جایگاه خود را در بازار کسب و کار و بین کمپانی های بزرگ دنیا، تثبیت کرده است.

اپل از آغاز تا اکنون

داستان موفقیت و تاریخچه برند Apple برند اپل یک برند نام آشنا در زمینه عرضه محصولات دیجیتال است که همه آن را با لوگو خاصی که دارد می شناسند. نام استیو جابز همیشه و در همه جا در کنار نام اپل می درخشد. این کمپانی به تولید محصولات با کیفیت در کل دنیا معروف است