داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay

برند ای بی یک برند شناخته شده در زمینه مزایده آنلاین است و میلیون ها کاربر در آن مشغول به فعالیت هستند. این برند کاملا اتفاقی مسیر خود را پیدا کرد و اکنون به یک کمپانی بزرگ تبدیل شده است. داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay بسیار جالب است و از همه مهمتر اینکه موسس این برند یک فرد ایرانی- فرانسوی می باشد. اگر شما هم برای اطلاع از این داستان کنجکاو هستید پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay: راه اندازی eshop

پیر امیدیار در سال ۱۹۶۷ میلادی در فرانسه متولد شد و در سال ۱۹۸۸ میلادی مدرک علوم کامپیوتر خود را از دانشگاه ماساچوست آمریکا، دریافت نمود. او پس از اخذ این مدرک در یک شرکت وابسته به اپل، مشغول به کار شد. سه سال بعد پیر، یک شرکت استارت آپ در زمینه نرم افزار تاسیس کرد و نام آن را Ink Development Corporation گذاشت.

در سال ۱۹۹۳ پیر امیدیار تغییر نظر داد و نام شرکت خود را به eshop تبدیل کرد. eshop در زمینه تجارت آنلاین و فروش بدون واسطه فعالیت داشت و در سال ۱۹۹۵ ای شاپ پلاس به عنوان زیر مجموعه ای از شرکت eshop برای فروشگاه بازرگانان آنلاین، طراحی شد. در سال ۱۹۹۶ مایکروسافت این شرکت را از پیر امیدیار با مبلغ ۵۰ میلیون دلار خرید.

داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay: تاسیس Auction Web

پیر در سال ۱۹۹۵ یک سایت برای مزایده اجناس بی واسطه راه اندازی نمود. او سرویسی تحت عنوان Auction Web را طراحی کرد و در این سایت خدمات مزایده آنلاین را در اختیار کاربران قرار داد. او در بخشی از این سایت به ارائه اطلاعات در مورد ویروس ابولا پرداخت تا ترافیک سایت خود را بالا ببرد و تعداد مشتریان را افزایش دهد. در آن سال ها پیر در شرکت رایانه ای جنرال مجیک مشغول به فعالیت بود و به سایت Auction Web به عنوان یک سرگرمی نگاه می کرد.

او برای تست ایده خود، یک لیزر شکسته را در سایت قرار داد و یک فرد کلکسیونر آن را خریداری نمود و اولین فروش سایت پیر امیدیار اتفاق افتاد. در ادامه داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay ، هزینه های سایت مزایده آنلاین افزایش پیدا کرد. پیر امیدیار مجبور شد که از کاربرانی که در سایت فعالیت می کنند مبلغی را به عنوان حق اشتراک بگیرد و کاربران از این موضوع استقبال کردند.

با گذشت زمان کمی، درآمد پیر از این سایت بیشتر از شرکت جنرال مجیک شد و او تصمیم گرفت که از کار خود در این شرکت استعفا بدهد. او در این زمان کریس آگارپائو را به عنوان اولین کارمند خود استخدام کرد. در سال ۱۹۹۷ کاربران شرکت کننده در مزایده های آنلاین این سایت به ۸۰۰ هزار نفر رسید و این آمار بسیار خوبی برای این سایت محسوب می شد.

داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay: راه اندازی eBay

پس از پیشرفت های زیاد سایت Auction Web پیر امیدیار تصمیم گرفت که نام سایت را به eBay تغییر دهد. علت انتخاب این نام به این دلیل بود که در سال های گذشته، امیدیار در آمریکا قصد خرید دامنه  echobay.com را داشته و چون موفق نبوده است، عبارت cho را از این دامنه حذف کرد و سایت eBay به طور رسمی نام گذاری شد.

این تغییر نام در سپتامبر ۱۹۹۷ انجام شد و تمامی کاربران وارد صفحه ای جدید با این نام و با لوگو رنگارنگ eBay شدند. در ضمن داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay باید به این نکته اشاره کنیم که ای بی شامل چهار سایت بود. یک سایت اصلی و سه سایت در زمینه ویروس ابولا، خریداران شخصی و آژانس های مسافرتی سن خوزه، مجموعه eBay را تشکیل می دادند.

داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay: جذب رسانه ها

هر شخصی برای کسب و کار خود شگردهایی برای جذب مشتری و رسانه ها دارد. امروزه این شگردها توسط مشاوره کسب و کار به کاربران عرضه می شود. داستان جذب رسانه برای سایت eBay واقعا جالب است. در سال ۱۹۹۷ داستانی در کل دنیا پخش شد که دلیل راه اندازی eBay علاقه نامزد پیر امیدیار، به جعبه های برند Pez بوده است. این موضوع سبب شد که رسانه ها به این وبسایت توجه کنند و این در واقع یک شگرد برای جلب توجه رسانه ها به این وبسایت بود. تا پیش از آن، رسانه ها نسبت به سایت هایی از این قبیل، بسیار بی توجه بودند اما با این شگرد داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay توجه همه را جلب نمود.

داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay: تالار گفتگو، جذب سرمایه گذار و عرضه سهام

قطعا شما هم در بسیاری از سایت های خرید و فروش دیده اید که تالاری برای گفتگو بین کاربران، وجود دارد. در همان سال ۱۹۹۷ ای بی برای اینکه بسیاری از چالش های کاربران را در مورد محصولات حل کند، تالار گفتگو راه اندازی کرد. از این طریق این امکان فراهم شد تا خریداران با کاربران  گفتگو کنند و اطلاعات بیشتری در مورد محصولات به دست آورند. اکنون این مورد در بسیاری از سایت های کسب و کار در کل دنیا مشاهده می شود.

در نیمه دوم سال ۱۹۹۷ شرکت eBay موفق به جذب سرمایه گذار شد و اولین سرمایه گذار آن Benchmark Capital بود. پیر امیدیار در ادامه مسیر کمپانی خود، سهام eBay را در بازار بورس عرضه نمود و رشد شگفت انگیزی را در این عرصه تجربه کرد. او با سود حاصل از فروش سهام، یک موسسه خیریه تحت عنوان eBay Foundation تاسیس کرد. اکنون کمپانی ای بی فعالیت های بشر دوستانه بسیاری دارد.

جمع بندی

سایت eBay در ابتدا برای پیر امیدیار تنها یک سرگرمی بود و بعد تبدیل به این کمپانی بزرگ شد. او در مسیر کسب و کار خود تجربه های بسیاری به دست آورد و با اجرا کردن ایده های خود توانست جایگاه بزرگی را در این عرصه کسب نماید. اکنون خرید و فروش های زیادی از طریق سایت eBay انجام می شود که بعضی از آنها مبالغ بسیار بالایی دارند. فروش جت، قایق، شهرک و خانه ویلایی جزو فروش های سایت ای بی با مبالغ بالا است. ای بی اکنون در ۳۲ کشور مشغول به فعالیت و ارائه خدمات می باشد.

داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay برند ای بی یک برند شناخته شده در زمینه مزایده آنلاین است و میلیون ها کاربر در آن مشغول به فعالیت هستند. این برند کاملا اتفاقی مسیر خود را پیدا کرد و اکنون به یک کمپانی بزرگ تبدیل شده است. داستان موفقیت و تاریخچه برند eBay بسیار جالب است