ویژگی های یک مشاور کسب و کار خوب

ویژگی های یک مشاور کسب و کار خوب

در هر زمینه ای همیشه افراد متخصصی وجود دارند که می توانند با دانش و تجربه خود به سایر افرادی که در ابتدای مسیر هستند، مشاوره بدهند. یک مشاور کسب و کار خوب باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند به راهنمایی های دقیق و درستی بپردازد و به عنوان یک مشاور متخصص، شناخته شود. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی ویژگی های یک مشاور کسب و کار خوب و حرفه ای می پردازیم.

ویژگی های یک مشاور کسب و کار خوب-abbasemami.ir

مشاور کسب و کار کیست؟

یک مشاور و متخصص کسب و کار فردی است که در زمینه های مختلف کسب و کار اطلاعاتی دارد و با علم و مهارت خود به افرادی که می خواهند کسب و کاری را راه اندازی کنند و یا اینکه زمینه کاری خود را ارتقا و گسترش دهند، کمک می کند.

انجام کارها بدون استفاده از نظر مشاور، ممکن است باعث ایجاد ضررهای جبران ناپذیری برای فرد شود. مشاور کسب و کار به طور دقیق و منظم اطلاعات دریافتی از مشتری را تحلیل کرده و در نهایت بهترین راه را به مشتری معرفی می کند. در ادامه چند مورد از ویژگی های یک مشاور کسب و کار خوب را بیان می کنیم:

۱- صداقت

مشاوران باید در زمان مشاوره کسب و کار آنلاین و حضوری صداقت داشته باشند و در مورد خود و تجاربشان دروغی به مخاطب نگویند. همچنین این صداقت باید در مورد موضوع مشاوره نیز صدق کند و مشاور هیچ پنهان کاری با مشتری نداشته باشد.

۲- دانش کافی

فردی که به مشاور مراجعه می کند یعنی اطلاعات لازم برای اقدامات درست و سنجیده را نداشته و یا اینکه زمان کافی برای سنجیدن جوانب یک کار را ندارد. پس مشاور باید دارای دانش و تخصص کافی برای مشاوره کسب و کار باشد تا بتواند فرد را به درستی هدایت کند. مشاوران حرفه ای با به روز نگه داشتن علم و دانش خود، می دانند که باید از مشتری چه سوالاتی بپرسند و سپس با اطلاعات دریافتی از وی، چه راهکارهایی ارائه دهند.

۳- انعطاف پذیری

هر مشاور کسب و کار روزانه با افراد زیادی در ارتباط است که هر کدام خصوصیات و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. یک مشاور متخصص باید از نظر اخلاقی دارای انعطاف پذیری های لازم باشد تا بتواند با افراد مختلف، در موقعیت های گوناگون، بهترین برخورد را داشته باشد.

۴- اعتماد به نفس

اعتماد به نفس بالا باید در رفتار یک مشاور دیده شود تا مخاطب به راحتی به وی اعتماد کند. افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند و یا اعتماد به نفس خود را آشکار نمی کنند، نمی توانند در این زمینه فعالیت موثری داشته باشند. یک مشاور خوب فقط به فکر کسب درآمد خود نیست بلکه سعی می کند با رفتار خود حس راحتی در مخاطب به وجود بیاورد تا اطلاعات مورد نیاز را از او بگیرد و راهکارهای لازم را ارائه دهد.

۵- تواضع

افراد موفق در هر جای دنیا که باشند، متواضع هستند و غرور را از خود دور می کنند. زمانی که مشتری تواضع مشاور را ببیند، ارتباط بهتری با او برقرار می کند و به این باور می رسد که مشاور به وی اهمیت داده و کوچکترین موارد را بدون هیچ تکبری به او می گوید.

۶- اعتبار

اعتبار یکی از ویژگی های مهمی است که یک مشاور کسب و کار باید داشته باشد. فردی که  به عنوان مشاور شناخته می شود باید از کارهایی که اعتبار وی را به خطر می اندازند دوری کند زیرا اگر یک مشاور، تخصص و مهارت بالایی داشته باشد اما از اعتباری در بین مردم برخوردار نباشد، هرگز موفق نمی شود.

۷- قدرت تحلیل

زمانی که فردی برای مشاوره کسب و کار آنلاین یا هر نوع کسب و کاری به مشاور مراجعه می کند در واقع قرار است بخشی از سرمایه و وقت خود را برای آن کار صرف کند و انتظار دارد که مشاور، بهترین و درست ترین مسیر را برای وی مشخص کند.

یک مشاور حرفه ای برای یافتن راه درست باید اطلاعات دریافتی را ارزیابی کند و در موارد مورد نیاز تحقیقاتی داشته باشد. سپس بر اساس آگاهی خود، برنامه ریزی های لازم را انجام داده و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

۸- نظم و ترتیب

رعایت نظم نه تنها برای مشاوران بلکه برای تمامی افراد جامعه ضروری است . زمانی که تمامی رفتارها و کارهای فردی به شکل منظم اجرا شوند و قانون و قاعده خاصی داشته باشند، می تواند به کارهای دیگران نیز به بهترین نحو رسیدگی کند.

۹- خوب گوش کردن

مشاور کسب و کار ، حرف های مشتری یا مخاطب خود را خوب گوش می کند زیرا شنیدن درست باعث فهم دقیق مسائل و تصمیم گیری بهتر و سنجیده تر می شود. در کنار خوب گوش کردن، خوب پرسیدن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا پرسیدن سوال درست و مرتبط با موضوع مشاوره، باعث کسب اطلاعات بیشتر و یافتن راه حل می گردد.

۱۰- خوب حرف زدن

یکی از مهارت های ارتباطی، خوب حرف زدن است به همین علت توانایی مشاور در زمینه حرف زدن باید در سطح بالایی باشد.  مشتری در زمان مشاوره کسب و کار آنلاین و حضوری تحت تاثیر کلام مشاور قرار می گیرد و در صورتی که مشاور نتواند خوب حرف بزند، ارتباط صحیحی با مشتری برقرار نکرده و نمی تواند به درک درستی از مسائل برسد.

۱۱- فعال و پایدار بودن

انتظار می رود که یک مشاور در زمینه کسب و کار همیشه فعال باشد، مسیر پیش روی خود را با انرژی و شوق طی کند و موانع را با موفقیت پشت سر بگذارد‌. پایداری اصل مهمی است که یک مشاور باید آن را در خود پرورش داده و هرگز تسلیم نشود زیرا این اصل برای مشتری بسیار مهم است.

۱۲- توانایی حل مشکلات

در مسیر مشاوره کسب و کار مشکلاتی وجود دارد که ممکن است مشاور در نگاه اول از پس حل آنها برنیاید و خود را ضعیف بداند،  اما یک مشاور کسب و کار حرفه ای باید در چنین زمانی پایدار بوده و تسلیم نشود و با حل مشکلات و انتخاب بهترین راه، بر اعتبار و تجربه خود بیفزاید.

ویژگی های یک مشاور کسب و کار خوب-abbasemami.ir-مشاور کسب و کار خوب

انتخاب بهترین مشاور کسب و کار

برای انتخاب بهترین مشاور در زمینه کسب و کار باید پیش از انجام مشاوره به بررسی ‌ویژگی های یک مشاور کسب و کار خوب بپردازید و دانش، تجربه، اعتبار و شیوه ارتباط با او را با دقت بررسی کنید. یک مشاور خوب می تواند چراغ راه موفقیت شما باشد اما مشاور بی تجربه ممکن است آسیب ها و ضررهای غیر قابل جبرانی به کسب و کار شما وارد کند؛ پس بهتر است از بهترین و باتجربه ترین مشاوران برای راه اندازی و ارتقای کسب و کار خود استفاده کنید.

ممنون که با مقاله “ویژگی های یک مشاور کسب و کار خوب” با ما همراه بودید. لطفا نظرات خود را برای ما به اشتراک بگذارید.

مطالعه بیشتر برای ویژگی های یک مشاور کسب و کار خوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.